Wat we doen
Bij Kristalkind hanteren we een eclectische pedagogische aanpak. Dit betekent dat we de meest waardevolle ideeën en inzichten uit verschillende pedagogische stromingen filteren en samenvoegen. In ons pedagogisch handelen zijn we geïnspireerd door het gedachtegoed van Rudolf Steiner (1861-1925) op opvoeding en onderwijs. Ons pedagogisch beleid is uniek en rijk, mede dankzij ervaring, studies en gesprekken met ouders en medewerkers. We blijven onze aanpak voortdurend ontwikkelen.
Kwaliteit en veiligheid
We voldoen aan de kwaliteitseisen en veiligheidsnormen die zijn vastgelegd in de Nederlandse wetgeving. Deze vormen de basis voor ons pedagogisch beleid. Door voortdurende studie en samenwerking met instanties zoals de gemeente Breda, de GGD, Brancheorganisatie Kinderopvang, de Geschillencommissie en Erkend Leerbedrijf blijft Kristalkind up-to-date. Pedagogisch beleid en inspectierapporten van de GGD zijn op beide locaties in Ginneken en Belcrum in te zien.
Het ritme van de natuur en jaarfeesten
Rust, ritme en ruimte vormen de rode draad van ons pedagogisch handelen. In al onze interacties met de kinderen, de omgang met ouders en de inrichting van onze werkdag integreren we deze drie basisvoorwaarden op een unieke manier. Hierdoor creëert Kristalkind een comfortabel leef-, speel- en slaapklimaat voor elk kind. Ons dagelijkse ritme volgt de natuur, de seizoenen en de jaarfeesten. Ritme is cruciaal voor een gezonde en vitale ontwikkeling. De jaarfeesten vormen bijzondere momenten van aandacht en verbinding met de natuur, de mensen om ons heen en zelfs met onze oorsprong en toekomst. Door het vieren van deze feesten versterken we het gevoelsleven van het kind. Elk jaarfeest wordt gevierd met creatieve elementen, versieringen, spelletjes, liedjes, versjes en verhalen. Wat zich buiten afspeelt, brengen we naar binnen.